De infrastructuur van de toekomst

De voetganger in de virtuele wereld krijgt voorrang.

Voor de mobiliteit van de toekomst zijn niet alleen de vervoersmiddelen aan zich een speer-punt, maar ook de infrastructuur waarin we ons voortbewegen.

In Stockholm gaat men bewust om met zijn voortbewegende inwoners om die zich lichamelijk in de fysieke wereld voortbewegen en mentaal in de virtuele wereld aanwezig zijn. Dit foto werd in 2015 genomen in de Götgatan in Stockholmdoor Jacob Sempler.

Zijn dit de eerste sporen van ons toekomstbeeld waarbij het straatbeeld in binnensteden met auto’s naar de achtergrond verdwijnt?

Een fietspad dat energie opwekt.

Het Nederlandse bedrijf SolaRoad heeft een test fietspad gerealiseerd dat energie opwekt door middel van zonnecellen ingebed in het beton. Het is gebleken dat de weg veel meer energie heeft gegenereerd dan verwacht. Het fietspad leverde 3,000kWh aan energie in een tijdsbestek van slechts zes maanden. Dit is genoeg om het huis van een één-persoons huishouden voor een jaar met energie te voorzien. Het test-fietspad heeft een lengte van ca. 70 m.

Eduardo Souto de Moura won de Veronica Rudge Green Prize in Urban Design met het Noord-oost stedelijk integratie project in Medellín, Colombia. In zijn ontwerp krijgt de mens en diens levenskwaliteit duidelijk weer meer ruimte.

Fietsen in de lucht en lopen in ondergrondse tunnels.

Een aantal Architecten bureaus hebben zich over deze kwestie gebogen hoe fietsers en voetgangers op een veilige en efficiënte manier door de stad kunnen bewegen.
De Britse architect Norman Foster heeft een concept ontwikkelt om een netwerk van wegen boven Londen’s spoorwegen te bouwen om veilig autovrije fietsroutes te creëren nadat 14 fietsers in 2013 tijdens een ongeluk op straat om het leven kwamen.

Het Architectenbureau NBBJ heeft een conceptueel plan gepresenteerd om de Londense metro Circle Line tunnel om te zetten in een 27 km lange roltrap.
In het concept van NBBJ worden alle metro treinen vervangen op het Londonse ondergrondse spoorwegnet, de de Circle Line route door een set van drie rolpaden, die pendelaars op deze route vervoeren.

Elk van de drie rolpaden zou reizen met een andere snelheid, waardoor passanten tussen een  snelheid van 5km per uur tot een snelheid van 24 km per uur zich zouden kunnen voort bewegen.

[thb_gap height=”30″]
[thb_gap height=”30″]

Vliegende landbouw en verticaal leven in een luchtschip.

Architect Vincent Callebaut ontwikkelde de Airborne-cities, een ‘blue-sky plan’ voor een hoog-vliegende vloot van zelfvoorzienende vliegtuigen die uit een deel uit ‘zeppelin-steden’ en het andere deel uit waterstof genererende vliegende boerderijen bestaan. De algenproducerende ‘lucht-steden zijn 100% emissievrij en kunnen waterstofgas genereren zonder dat ze land nodig hebben voor gewassen en bossen.

[thb_gap height=”30″]

Leave a Reply