Hoe kunnen we goederen en mensen alternatief vervoeren?

Lange files, drukte op straten, op het water en in de lucht. Dit zijn de bijverschijnselen van de globalisatie, steeds meer goederen en mensen worden wereldwijd vervoert. Het is wel duidelijk als we op deze manier door gaan dat dit fatale gevolgen kan hebben voor onze planeet, maar vooral voor ons mensen. Wat zijn alternatieve manieren om goederen te transporteren? 

Toekomstige goederen op de eHighway?

De eHighway Truck van Siemens wordt aangedreven door een bovenleidings-systeem met elektrische draden. Met behulp van het bovengrondse hoogspanningsleiding systeem dat met succes in trams en treinwagons werkt, heeft het bedrijf een half-elektrisch, half-diesel hybride voertuig ontwikkeld dat gemakkelijk kan schakelen tussen de twee energiebronnen. In juni 2016 ging de eerste eHighway op de openbare weg in gebruik. Op een twee kilometer lange afstand van de snelweg E16 ten noorden van Stockholm zal het Siemens-bovenleiding systeem voor vrachtwagens de komende twee jaar worden getest. Met de twee jaar durende proef wil de de Zweedse transport autoriteit Trafikverket en de regio Gavleborg inzicht krijgen of het Siemens eHighway systeem geschikt is voor toekomstig permanent commercieel gebruik en een verdere uitbreiding.

Compacte e-Cargo Box

De Compact e-Cargo Box werd ontworpen voor het vervoer van kleine leveringen in de stad. Zou het niet een verbetering zijn als de e-Cargo Box de onnodig grote bestelauto’s
zou vervangen die kostbare parkeerplaatsen in de stad innemen en rijstroken blokkeren? Dit was precies de intentie van Mohammad Ghezel bij de ontwikkeling van dit concept om een meer compacte alternatief te bieden wanneer slechts kleine zendingen moeten verplaatst worden.

 

Boxy Reconfigurable Cars

Naast het vervoer van goederen zijn er ook nieuwe ideeën op het gebied van openbaar vervoer. Het concept ‘Next Modular Self-Driving’ wordt ingezet als een futuristische riksja dat een combinatie van de voordelen omvat van het openbaar vervoer en taxi’s. De kleine rechthoekige ‘auto’s’ vereisen geen bestuurder, het doel van de bestemming wordt in een konvooi afgelegd en extra eenheden kunnen toegevoegd of verwijdert worden. Route en de snelheid kunnen worden bediend met een smartphone app en de interactieve ramen geven de verwachtingen van het weer aan. Origami geïnspireerde zitstoelen bieden aanpasbaar comfort bij dit concept.

 

Leave a Reply